Schuimsoorten
Welk type matras moet ik kiezen?
Er is niemand die u daar een goed antwoord op kan geven. Slapen is en blijft persoonlijk. De ene persoon wil harder liggen de andere persoon weer zachter. Daarnaast is de lichaamsbouw verschillend. Wij adviseren dan ook altijd om eerst in de showroom te komen liggen. Dit bij voorkeur ’s morgens vroeg, als u nog niet moe bent. Want feitelijk is het met matrassen net als met bankstellen, aan het eind van een lange dag zit/ligt alles prima.
Wel kunnen we wat zeggen over de verschillende gebruikte grondstoffen waarvan matrassen gebruikt kunnen worden.
Polyether:
Van vroeger uit een “schuim” waarvan matrassen en zitkussens gemaakt kunnen worden. Het materiaal heeft een vrij gesloten cellen structuur, waardoor de matras minder goed ventileert en daardoor eerder wat warmer zal aanvoelen. Wij vinden het materiaal enigszins achterhaald en gebruiken het daarom niet in onze normale collectie. Veelal wordt er gesproken over een “SG” waarde, dat staat voor soortelijk gewicht. Dit getal heeft iets van doen met de hardheid van het materiaal.
Koudschuim:
Dit is een verbeterde versie van de polyether. Wordt tegenwoordig veel gebruikt in matrassen (oa zorgmatrassen) en de betere bankstellen. Het materiaal wordt gecrushed tijdens het productieproces. Hierdoor krijgt het een open celstructuur, waardoor het goed ventileert/ademt. Daarnaast is het duurzamer als polyether en kan het wat meer “gewicht” hebben. In tegenstelling tot het polyether word hier niet de kreet SG gebruikt maar Gebruikt met hier HR (High Recilliense). Ook hier is het weer zo dat het Hr getal niets zegt over de hardheid van het matras.
Hybride schuim:
De meest recente ontwikkeling combineert de goede eigenschappen van zowel polyetherschuim als HR schuim in één nieuw product: Fusion Hybrid Foam (Hybride schuim). Hybride schuim is een nieuwe generatie schuimen op basis van innovatieve PU technologie. De hybride schuimen zijn met name geschikt voor toepassing in matrassen en meubelen. Tijdens de productie van het schuim vindt maximale opening van de cellen plaats. Dit resulteert in een schuim wat extra open is en daardoor goed scoort op het gebied van ventilatie.
De hoge veerkracht zorgt ervoor dat er reeds bij relatief lage densiteiten een hoge mate van comfort en ondersteuning wordt geboden.
Hybride schuim is duurzaam en vormvast, en behoud langer zijn goede eigenschappen. Verlies aan hardheid en vorm is tot een minimum beperkt.
Hybride schuim heeft een aangename ‘touch and feel’, en scoort uitstekend op eigenschappen als elasticiteit en treksterkte.
Dan zijn er natuurlijk nog meer materialen zoals latex, traagschuim binnenvering (Bonell/Pocket), echter door de diverse eigenschappen vinden wij deze minder goed geschikt voor recreatie voertuigen. Zo is een latex matras relatief zwaar, en een traagschuimmatras heeft in een koude omgeving compleet andere eigenschappen als in een warme omgeving.